Wikia

Pokémon is 1 van de best ontvangen animes en ook 1 van de 1e in de Benelux.

Censuur Edit

1 specifieke aflevering moet je niet zomaar aan kinderen laten zien. Namelijk de 1e versie van aflevering 38 van seizoen 1. Het is berucht wegens de vele knipperende lichten (die kunnen zorgen voor epileptische aanvallen), toen het in Japan op 16 december 1997 werd uitgezonden, moesten 685 jonge kijkers naderhand naar het ziekenhuis, waarvan 2 nog een paar weken moesten blijven. De andere 683 hadden er zelfs last van toen de beelden opnieuw werden uitgezonden in een nieuwsuitzending uit 2000, toen de anime in Nederland uitkwam. In 1 van de 1e scènes gooide Pikachu een lichtflits uit waarbij rode en blauwe lichten te zien waren.

*Vervanging Edit

In seizoen 5 werd Misty vervangen door May en haar broertje Max. Ze keerde soms nog wel terug als gast in andere afleveringen, Brock bleef nog een tijdje in de anime (in seizoen 20 keerden ze beiden in 2 afleveringen als gast terug).

In seizoen 10 werden May en Max vervangen door Dawn. Brock bleef nog steeds een tijdje in de anime.

In seizoen 14 werden Dawn en Brock vervangen door Iris en Cilan.

In seizoen 17 werden Iris en Cilan vervangen door Serena en Clemont en zijn zusje Bonnie.

In seizoen 20 werden Serena, Clemont en Bonnie vervangen door Lillie, Mallow en Lana.

Stemmen Edit

James werd tot seizoen 8 ingesproken door Bram Bart (1962 - 2012). Het is heel erg jammer, maar Bram is overleden. Dus tegenwoordig wordt James ingesproken door Paul Disbergen (1969).

Meowth werd tot seizoen 7 ingesproken door Jan Nonhof (1947). Toen JPS failliet ging, werd Meowth ingesproken door Bas Keijzer (1973) en sinds seizoen 17 door Fred Meijer (1960).

*Ash en Team Rocket zullen voorgoed in de serie blijven.