Wikia

Pokémon is 1 van de best ontvangen animes en ook 1 van de 1e in de Benelux.

Censuur Edit

1 specifieke aflevering moet je niet zomaar aan kinderen laten zien. Namelijk de 1e versie van aflevering 38 van seizoen 1. Het is berucht wegens de vele knipperende lichten (die kunnen zorgen voor epileptische aanvallen), toen het in Japan op 16 december 1997 werd uitgezonden, moesten 685 jonge kijkers naderhand naar het ziekenhuis, waarvan 2 nog een paar weken moesten blijven. De andere 683 hadden er zelfs last van toen de beelden opnieuw werden uitgezonden in een nieuwsuitzending uit 2000, toen de anime in Nederland uitkwam. In 1 van de 1e scènes gooide Pikachu een lichtflits uit waarbij rode en blauwe lichten te zien waren.

Vervanging Edit

1 van de bekendste veranderingen in de show is dat Misty (ingesproken door Marlies Somers (1973)) na seizoen 5 werd vervangen door May (ingesproken door Nicoline van Doorn (1974)) en laat door haar broertje Max (ingesproken door Lot Lohr (1963)). Even later werd Brock (ingesproken door Fred Meijer (1960)), die nog een tijdje in de serie bleef, in 2013 vervangen door Clemont en zijn zusje Bonnie.

Overlijden Edit

Tot seizoen 7 werd James van team Rocket ingesproken door Bram Bart (1962 - 2012) die op 49-jarige leeftijd stierf aan alvleesklierkanker en toen werd vervangen door Paul Disbergen (1969), circa hetzelfde als in Flodder met het overlijden van Coen van Vrijberghe de Coningh (1950 - 1997) en Johnnie Flodder werd vervangen.