Wikia

Pat a Mat (Nederlands: Buurman en Buurman) is een Tsjecho-Slowaakse poppenanimatieserie. De serie komt oorspronkelijk uit Tsjechië waar het in 1976 van start ging, in Slowakije ging het van start in 1984. Sinds 2006 is de Nederlandse versie beschikbaar en verkrijgbaar op dvd. Jaarlijks komen de 2 buurmannen in Duitsland in een sprookjesbos voor.

Hoofdverhalen Edit

  • Deze televisieserie is voor alle leeftijden geschikt, voor baby's (die de Nederlandse meestal niet begrijpen), peuters, kleuters, schoolgaande kinderen, tieners en volwassenen (volgens de VPRO (1926) is dit het meest geschikt vanaf de kleuterleeftijd).
  • In het Nederlandstalig praten de buurmannen, in landen waar ze niet Nederlandstalig praten is dit niet het geval en in het Nederlands zijn de buurmannen naamloos.
  • In de 1e 5 afleveringen (waarvan alleen de 1e op dvd verscheen, hetzelfde als met Koberec (Tsjechisch voor tapijt), die is alleen op de Slowaakse dvd uitgebracht en niet op de Nederlandse) hebben de buurmannen geen hoofddeksel, maar wel wenkbrauwen. In latere afleveringen zijn hun wenkbrauwen niet zichtbaar en draagt Mat (rood, stem verzorgd door Simon van Leeuwen (1955)) een muts en Pat (geel, stem verzorgd door Kees Prins (1956)) een baret.
  • Pat had altijd al een gele trui (op sprookjesbossen in Duitsland na, daar draagt ie een rode), maar in de meeste afleveringen uit de 20e eeuw draagt Mat een bruine trui (in sprookjesbossen in Duitsland is dit ook het geval). Voor de rest draagt Mat een rode trui.
  • De bekendste verhaallijnen is dat ze denken dat als ze een probleem op hebben gelost, dan zeggen ze: 'A je to!', wat Tsjechisch is voor 'voor mekaar' of 'okido'. Soms zeggen ze ook: 'Klaar is Kees, niks meer aan doen.' In sommige afleveringen zijn de problemen nog niet opgelost: van 1 klein miniprobleempje maken zij een regelrechte reuzenramp. Timmerend, zagend en borend maken deze 2 doe-het-zelvende buurmannen hun eigen huis onveilig. Ondanks hun onhandigheid, zijn ze wel vindingrijk: geen probleem is voor hen te groot, een kapotte kachel wordt gewoon een open haard en als ze de houten vloer moeten boenen, maken ze er gewoon een wedstrijdje van. Ze zijn en blijven altijd optimistisch.
  • Parket is in deel 1 al verschenen, maar later is het wel op dvd verschenen onder de naam Het parket. En van het laatste deel is een film gemaakt met 5 nieuwe afleveringen en 2 klassiekers van deel 8. De delen zijn in Tsjechië anders dan in Nederland.

Delen Edit