Wikia

Annie M.G. Schmidt was een Nederlandse schrijfster.

Levensloop Edit

Annie werd geboren op 20 mei 1911 in Kapelle (op Zuid-Beveland). Haar volledige naam was Anna Maria Geertruida Schmidt. Op 24 mei 1937 (exact 2 maanden na de geboortedag van de acteur Frits Lambrechts (1937)) begon ze met werken. Toen werkte ze in een bibliotheek, op de *leeszaal. Vlak na de Tweede Wereldoorlog, op 30 april 1945, ging ze bij Het Parool werken: daarin schreef ze stukjes voor volwassenen (vanaf 18 jaar) en versjes voor kinderen (onder 18 jaar). Op 25 mei 1949 ging ze heel anders werken dan dat het toen gebruikelijk was, minder krullerig, minder bekakt: gewoner. Zo werd Annie dus algauw beroemd, met onder anderen de spin Sebastiaan, Dikkertje Dap en heel wat versjes over het beertje Pippeloentje. Pippeloentje is ook het bekendste werk, de grootste favoriet was de verjaardag, de 1e, waar hij 3 jaar werd. Op 19 maart 1950 ging ze met Fiep Westendorp (1917 - 2006) strips maken en met Harry Bannink (1930 - 2000) toneelstukken produceren. De bekendsten zijn Vluchten kan niet meer en Niet met de deuren slaan uit Ja zuster, nee zuster. Zo zijn ook Pluk van de Petteflet en Floddertje ontstaan. Haar best verkochte boek is Tante Patent. Haar best bekroonde boek is Otje, waar ze een Gouden Griffel voor haalde. Alle 312 kinderversjes van haar staan verzameld in Ziezo: een dik prentenboek met 35 extra versjes (dus in totaal 347 rijmpjes) illustraties van 12 verschillende tekenaars, waaronder Thé Tjong-Khing (1933) die ook boeken illustreert van Dolf Verroen (1928). Op 25 augustus 1988 heeft ze in Oslo, uit handen van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren (1907 - 2002) de grootste buitenlandse kinderboekenprijs ontvangen: de Hans Christian Andersen, vernoemd naar de sprookjesschrijver Hans Christian Andersen (1704 - 1776). Op 19 augustus 1989 heeft ze de CPNB Publieksprijs voor poëzie ontvangen en op 26 september 1991 (toen Brum (1991) startte en 13 dagen nadat Milan Knol (1991) geboren was) de CPNB Publieksprijs voor jeugd- en kinderboeken. Annie pleegde op 84-jarige leeftijd waarschijnlijk zelfmoord en ze stierf op 21 mei 1995 in Amsterdam. Annie was zelfs zo beroemd dat elke 20 mei wordt gezien als Annie M.G. Schmidt dag: in 2011 was het sowieso al een echte party, omdat ze toen 100 jaar geleden was geboren. Haar boeken zijn ook zeer geliefd in Vlaanderen.

Beste boeken (Zilveren Griffel) Edit

*Toen heette dat zo, toen kon je nog geen boeken lenen, toen moest je ze in de bieb lezen.