Wikia

2013 is het jaar van Luigi. Luigi, de 31-jarige broer van Mario, was altijd geschetst als de zwakkere, omdat hij niet zo dapper zou zijn als zijn broertje Mario en daarom was ie altijd het ondergeschoven kindje, een geboren loser, eigenlijk. En je weet vast wel van welke geestenzoon Shigeru Miyamoto (1952) meer van houdt, maar in 2013 is daar verandering ingebracht, Satoru Iwata (1959 - 2015) heeft 2013 omgezet tot 'het jaar van Luigi' en was het eens tijd om deze lange, besnorde loodgieter eens in het zonnetje te zetten. Veel gamers missen het jaar van Luigi, waar hij uit zijn dak kon gaan en je kon laten zien hoe cool hij eigenlijk is en daarom is 2013 een superjaar om te herinneren. Veel Mario-fans hopen dat 2018 of 2023 het 2e jaar van Luigi was. En om dit alles samen te vatten: met het jaar van Luigi achter ons, is het aan jullie om te bewijzen dat de bange broer van Mario nog steeds een ster is.

Hoe het jaar is ontstaan Edit

Het 1e avontuur van Luigi begon al in 1983 (om te vieren dat Luigi 30 jaar bestond, want 2013 - 1983 = 30), toen Jumpman Bros. uitkwam, alleen net als dat Mario Jumpman heette, heette Luigi in deze game Lou en ook hij was tapijtlegger. In Super Mario Bros. (1985), Super Mario Bros.: The Lost Levels (1986), Super Mario Bros. 3 (1988), Super Mario World (1990) is dit eigenlijk flauwekul (geldt eigenlijk ook voor Mario Bros. (1985)), omdat dit gewoon Mario in een ander pakje was. Toen Super Mario Bros. 2 (1987) uitkwam, kon hij sowieso al behoorlijk wat hoger springen, vooral op atletisch gebied. Maar in de versies voor de Famicom (en ja, dus ook in Super Mario 2 (1988)) is Luigi millimeters groter en slanker en zijn snor is wellicht nog perfecter gepimpt dan die van Mario, waar we oorspronkelijk achterkwamen in 1989, in The Super Mario Bros. Super Show!. Als Baby Luigi, maakte hij een cameo in Yoshi's Island (1992). Nadat hij meespeelde in de multiplayer-co-up in Super Mario 64 (1996), ging het in de avonturengames helaas bergafwaarts met de kleine, groene, ware held, dus er zat geen Luigi in een aantal games uit de serie van Super Mario-Kun (1990 - 2015) en dus ook niet in Super Mario Sunshine (2002), maar uiteindelijk gebeurde er iets geweldigs, in 2003 kreeg Luigi zijn eigen game op de GameCube, namelijk Luigi's Mansion, we hebben er dus 7 lange jaren op moeten wachten. En in 2013 zijn er behoorlijk wat games gekomen waar Luigi de ster was, dus Luigi is niet laf en idioot, maar de beste van de 2 broers. Hij kan zelfs alles beter dan Mario, ook al is hij soms een beetje onhandig. En na deze games, was Luigi in nog een paar games de echte avonturier, namelijk New Super Mario Bros. U + New Super Luigi U (2014) en Newer Super Luigi Wii (2015). En in alle afleveringen van 2013 op het kanaal van TheMarioPlushGangster werd stiekempjes ook het jaar van Luigi gevierd.

Games in het jaar van Luigi Edit

Hoogtepunten van games met Luigi van Virtual Console Edit