Wikia

Dit is de top 15 leuke weetjes over de wereld.

  • In een klein plaatsje in Algerije heeft het al meer dan 10 jaar niet geregend.
  • Libië is het enige land ter wereld dat een vlag heeft met maar 1 kleur (groen), na de revolutie in 2011 is er een andere vlag gekomen, waar ook rood en zwart inzitten met een witte maan met een sterretje, maar deze is nog niet officieel in gebruik.
  • Vaticaanstad is het kleinste *land ter wereld met een oppervlakte van 0,44 4-kante kilometer: 94000 keer zo klein als Nederland.
  • Op 60 graden zuiderbreedte kun je de hele wereld rondgaan: zonder land tegen te komen.
  • Nauru is het enige land ter wereld dat geen **officiële hoofdstad heeft.
  • De hoofdstad van Zuid-Korea is Seoul en wanneer je dit woord letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent dit woord hoofdstad.
  • In 1867 hebben de Verenigde Staten van Amerika Alaska 'gekocht' van Rusland, voor $7,2 miljoen: $0,50 per hectare.
  • De hoofdstad van Japan is het stedelijk gebied van Tokio, met 34 miljoen inwoners: ter vergelijking, heel Nederland heeft 17 miljoen inwoners.
  • Omdat Frankrijk veel overzeese gebieden heeft, is het ook gelijk het land met de meeste tijdzones, 12 zones om exact te zijn.
  • Het dichtstbevolkte land is China, vooral met de stad Macau, met 19443 inwoners per 4-kante kilometer.
  • Het dunstbevolkte *land is Groenland, met 1 inwoner per 33 4-kante kilometer.
  • Met 8,5 miljoen 4-kante kilometer is Oceanië het kleinste continent.
  • De Tamu Massif is de grootste vulkaan op aarde, ze bevindt zich op de bodem van de Pacifische Oceaan en heeft een oppervlakte van 260000 4-kante kilometer: 6 keer zo groot als Nederland. De Mauna Kea op Hawaï in de Verenigde Staten van Amerika, ze staat op de bodem van de oceaan, met 4 kilometer boven zeeniveau bereikt ze 10 kilometer en is deze met gemak groter dan de Mount Everest.
  • De koudste plek waar mensen wonen, is Oymyakon in Rusland, met een gemiddelde temperatuur van -42 graden Celsius, zelfs Olaf de sneeuwpop uit Frozen (2013) heeft het koud hier.
  • Ecuador is het enige land op de hele wereld waar je sneeuwballen over de evenaar kan gooien: dit land heeft namelijk bergen die bedekt zijn met sneeuw.

*republiek die onafhankelijk is verklaard, een 'technische' staat.

**Yaren is de hoofdstad en dat terwijl er landen zijn met een gelijknamige hoofdstad, zoals Singapore.